2. TVOŘIVÝ TIP

Malování plastelínou

Co nás dnes čeká?

Dnes zkusíme netradiční plastickou tvorbu. Malování plastelínou je něčím podobné malování prstovými barvami. Ale narozdíl od nich nešpiní ruce. Barvy se do sebe krásně zatírají a tvoří zajímavý výtvarný rukopis.

Osloví nejen předškoláky, ale i starší děti. V motivaci klaďte důraz na hru, experiment, vyzkoušení nové techniky a spolupráci s kamarády. To, že je to výtvarka je až na posledním místě:). Uvidíte, že i zarytí odpůrci tvoření to budou chtít zkusit.

Co budeme potřebovat?

papíry a kreslící pomůcky na motivační aktivitu
plastelína
tvrdý papír A4 nebo A3
papírová lepicí páska

Jak se naladit na tvoření?

Přemýšlíme nad zážitky z prázdnin. Uděláme si brainstorming letních aktivit a zážitků, které obsahují pohyb. 

Bouřka, déšť, plavba na lodi či paddleboardu, jízda na tobogánu, jízda na kole či koni,...

Zkusíme pohyb zachytit tělem. Děti stojí v kruhu. Jedno předvede pohyb  a ostatní jej zopakují. Zkusíme uhodnout, co pohyb představuje. Nemusíme jít po kruhu, mohou jen předvádět děti, které chtějí.

  • Cílem je hra, legrace, celkové uvolnění, propojen třídního kolektivu.

Zkusíme pohyb zachytit na papíře (tužkou, propiskou,..). Každé dítě dostane buď více kusů papíru, nebo větší pruh papíru, nebo tvoříme společně na velkém formátu.

  • Cílem je hra a uvolnění ruky i výtvarného projevu.

Jdeme na to!

Děti vytvoří trojice, ve kterých budou pracovat na jednom obrázku. Zadáním je pomocí plastelíny vytvořit plastický obraz, který pokryje celou plochu papíru, znázorní “pohyb” a budou na něm tři postavy.

Pracujeme na formátu A4 nebo A3 upraveném na čtverec. Tvrdý papír připevníme papírovou lepicí páskou ke stolu, aby se nepohyboval.

Plastelínu vtíráme do papíru, můžeme ji proškrabávat. Necháme děti najít si ve skupině svůj způsob, jak tvorbu pojmou. Mohou se mezi sebou vzájemně domlouvat.

Necháme si dostatečný prostor pro reflexi.

Otázky: Jak se vám tvořilo? Jak jste spokojení s výsledkem? Jaký je název obrazu? Jak jste postupovali? Jak se vám spolupracovalo? Co se vám povedlo? Co byste naopak příště udělali jinak?

Jak si tvoření společně ještě víc užít?

Nejmenší děti a předškoláci

Nechte je pracovat individuálně. Pokud mají problém pokrýt celou plochu, nenuťte je. Nabídněte jim k dotvoření suchý pastel.

Školáci

Využijte hry i výtvarnou aktivitu k stmelení kolektivu. Zažijte společně hru, legraci i tvoření - to je něco, co třídnímu klima rozhodně prospěje.

Mluvte o procesu tvorby. Nebojte se pojmenovávání a vyjádření emocí. Ptejte se, co by dětem pomohlo nebo by příště mohly zkusit jinak.

Pokud máte barevnou kopírku, zkuste udělat kopii obrazu. Získáte velmi zajímavě vypadající tisk.

Vytvořte jeden velký společný obraz - poskládejte jednotlivá díla vedle sebe nebo za sebou podle nějakého klíče (tématu, barvy, zpracování,...)

Zaujalo vás tvoření a chcete další tipy? Zapište se nezávazně na čekací listinu kurzu Techniky a náměty v prožitkovém tvoření