Malování s igelitem

Prostorová práce s papírem

Co nás dnes čeká?

Užijeme si neobvyklou skupinovou hru s velkou fólií. Protrénujeme své reakční schopnosti balancováním míčků po fólii, budeme sledovat proces míchání barev a nakonec si pobarvíme papír k další tvorbě pomocí otisků z fólie.

 

Co budeme potřebovat?

velký arch tlusté fólie - velikost přizpůsobíme počtu účastníků této aktivity - v domácích podmínkách vám bude stačit velký pytel na odpadky (pro 2 - 3 děti), pro větší skupinu doporučuji igelitový pytel v roli ustřižený na míru.

temperové barvy (ideálně 3 barevné odstíny)

voda ke zředění temperové barvy

bílá čtvrtka A2 

kancelářský papír A4 – bílý

míčky (balónky) 

Jak se naladit na tvoření?

Nejprve si fólii rozložíme, stoupneme si kolem fólie, chytíme fólii na jejích okrajích, pokusíme se rovnoměrně obsáhnout všechny strany. Zkoušíme s ní třepat jemně a silněji.

Poté na fólii umístíme jeden míček. Nyní si s fólií hrajeme jako s psychomotorickým padákem - fólii nakláníme, pohupujeme s ní a snažíme se, aby nám míčky běhaly po fólii od jednoho k druhému, ale zároveň žádný nevypadl ven. Toto je důležitá fáze, protože po ní přijde další - mnohem dobrodružnější.

Jdeme na to!

Nyní, když máme natrénováno, jak zacházet s fólií, můžeme přejít k barvám.
Nemusíme používat moc odstínů barev, postačí ideálně 3. Pokud zvolíme základní barvy žlutou, červenou a modrou, můžeme sledovat, jak se nám vznikají sekundární barvy (žlutá + červená = oranžová, červená + modrá = fialová, modrá + žlutá = zelená).

Nejprve si naředíme temperové barvy. Konzistenci vyzkoušíme, nesmí být moc hustá, aby tekla po fólii, ale zase ani moc řídká, aby se barvy ihned neslily dohromady nebo nevytekly z padáku.
Na fólii nalijeme místo míčků naředěnou temperovou barvu. S fólií pohybujeme obdobně jako předtím s míčky. Barva se nám bude rozlévat po fólii a mísit mezi sebou. Sledujeme, jaké vznikají barevné odstíny barev a jaké obrazce. V případě potřeby můžeme barvu přidávat.

Podle situace (věku dětí, velikosti skupiny) můžeme lít barvu přímo na igelit, který už děti drží a mají napnutý. 

Na konci můžeme fólii rozložit na zem. Vybíráme si zajímavá místa, na která přiložíme papír a snímáme z fólie otisky barev. Takto obarvené papíry rozložíme a necháme uschnout. Otisky můžeme použít k další tvorbě, kterou vám předstvím v následujícím projektu.

Jak si tvoření společně ještě víc užít?

Pokud máme víc účastníků této hry, mohou si děti vlézt pod fólii a sledovat celý proces ze spodu, jak se barvy promíchávají a proměňují.

Pokud máme na papíru velkou vrstvu barvy, může sejmout znovu a znovu otisk, dokud papír není téměř suchý. používáme dostatečně velkou průhlednou fólii a je dostatečně velká skupina.

Jsme opravdu obezřetní při špatných povětrnostních podmínkách - když fouká vítr. Vždy je lepší, když igelit drží alespoň dva dospělí. Při snímání otisku igelit také dobře zatižte po stranách, ať neodlétne.