Ve vajíčku

Rezerváž klovatinou

Motivační a rozvíjející aktivity

Jak to vypadá ve vajíčku?

  • Vezměte si skutečné vejce a zkuste ho prozkoumat.
  • Děti ho opatrně mohou držet v ruce, zkusit ho přenášet z místa na místo tak, aby se nerozbilo.
  • Můžete si jej posílat opatrně v kruhu, opět dáváme pozor, aby se nerozbilo.
  • Můžete ho porovnat s vyfouklým vajíčkem.
  • Jaké to je vajíčko “rozťuknout?” Jak se to dělá? Kdo to dokáže? Kdo si to chce vyzkoušet?
  • Jaké by to bylo si na žloutek nebo bílek sáhnout?

Pozn. Je mi jasné, že tato aktivita je pouze pro “otrlé dospěláky.” V MŠ i dětských skupinách z hygienických důvodů zůstává neprůchodná. Ale pokud jste doma a máte dítě, u kterého nehrozí, že si bude nekontrolovaně olizovat prsty od syrového vajíčka, určitě vyzkoušejte. Děti bývají touto aktivitou naprosto fascinovány.

Materiál a pomůcky

  • tvrdý papír A3 nebo A2
  • klovatina
  • štětec nebo vatové tyčinky
  • suché pastely
  • houbička na nádobí

Proces tvorby

  • Na kreslení použijeme klovatinu. Její kvalita je něčím podobná vaječnému bílku. Je totiž právě tak lesklá a poloprůhledná.
  • Kreslit můžeme štětcem nebo vatovými tyčinkami.
  • Na papír klovatinou nakreslíme co největší vajíčko. Povídáme si, co se z něj asi vylíhne, kdo je uvnitř schovaný. A tohoto tvora do vajíčka také nakreslíme - může to být ptáčátko, ale i cokoliv jiného.
  • Kresbu klovatinou necháme uschnout. Čím větší vrstvu na papíře budeme mít, tím pomalejší bude schnutí. Na efekt této techniky nemá tloušťka vrstvy klovatiny vliv. I jen tenký film poslouží úplně stejně. Každopádně potřebujeme, aby byla klovatina zcela suchá. Buď vydržíme třeba do druhého dne, nebo si pomůžeme fénem na vlasy. Obraz můžeme dát také do trouby. Nastavíme si ji na 50 stupňů a zapneme “foukání.”
  • Na usušený obraz malujeme pastelem. Malujeme spíše v plochách. Pokud máte nové pastely, nebojte se je rozlomit a oloupat z nich papírový obal. Malujeme klidně přes klovatinovou vrstvu. Používáme různé barvy. Aby byl obraz kompaktní, můžeme pastely rozmazávat buďto rukou, suchou houbičkou nebo papírovým ubrouskem.
  • V další fázi si opět vezmeme klovatinu a celé vajíčko pokryjeme klovatinou. Opět necháme uschnout a pak pracujeme znovu pastelem na pozadí kolem vejce. Vybíráme spíše kontrastnější barvy obzvláště v bezprostřední blízkosti “vajíčka.”
  • Až máme obraz dokončený, přijde na řadu velké vymývání klovatiny. Obraz strčíme pod proud vlažné vody a opatrně prsty vymýváme klovatinu. Obzvláště u větších obrazů je dobré použít rovnou sprchu. Voda vymyje klovatinu a místa, kde byla, zůstanou bílá.
  • Namočením se většina přebytečného prachu z pastelů omyje, takže většinou není nutné obraz fixovat lakem na vlasy.
  • Obraz nechte uschnout na zemi na rovné podložce.

 

Role průvodce v průběhu tvorby

  • Zkuste trvat na základním tvaru vajíčka. Ale to, co bude jeho obsahem, nechte zcela na dítěti. Nevíme, v jaké vývojové úrovni se zárodek ve vajíčku nachází. Možná je to jen nějaký shluk čar, možná je to zatím “ptačí” hlavonožec, možná už má i křidýlka. Možná vajíčko teprve praská a nic moc nejde vidět.
  • Pokud budete tvořit obraz formátu A2, patrně se to neobejde bez vaší podpory v malbě. Na některé děti je to už příliš velký formát, ale výhodou je, že tím právě vzniká prostor pro tvůrčí vyjádření rodiče.
  • Pastely jsou skvělé, ale hodně špiní. Dejte si na to pozor. Děti budou mít  barevné ruce. Při malování vzniká prášek, který je potřeba vetřít prsty nebo houbičkou do papíru. Jinak se vám sesype na podlahu, v horší variantě třeba na koberec.  A to nechcete.
  • Nechte dítě účastnit se vymývání. Aktivity spojené s vodou mají většinou největší úspěch.

Archivace a instalace

Výsledkem této techniky je většinou jemnější obraz v pastelových barvách s jasnou bílou konturou. Protože namočením se papír lehce zvlní, nejefektivnější je dát obraz za sklo do rámu.