Rozkvetlé magnolie

Papírový průhled do okna

Motivační a rozvíjející aktivity

  • Připravíme si větší větev, kterou položíme přímo na zem nebo na větší arch balicího papíru.
  • Povídáme si o konci zimy a začátku jara. Větev můžeme “symbolicky“ zasněžit - přikryjeme ji hedvábným papírem nebo bílou gázou.
  • Mezitím rodič (průvodce) rozsype po místnosti růžové okvětní lístky.
  • Postupně odkryjeme sníh. Pošleme děti sbírat okvětní lístky, které pak kladou k větvi a nechávají ji rozkvést.

Materiál a pomůcky

  • pauzovací papír, případně střihový nebo pergamenová náhrada, ( u pečícího papíru hrozí riziko, že barva či lepidlo nebudou dobře držet, ale asi záleží na konkrétním druhu papíru - určitě vyzkoušejte, protože je mi jasné, že to bude aktuálně nejdostupnější materiál)
  • talíř nebo miska jako šablona na obkreslení
  • tužka
  • nůžky
  • lepidlo v tyčince
  • barevný papír v pastelových barvách (stačí růžový a bílý)
  • barevný papír hnědý nebo černý
  • bílá  a červená tempera, případně rovnou růžová
  • houbička na nádobí zastřižená do tvaru okvětního lístku

 

Proces tvorby

  • Promyslíme si formát obrazu. Na menší nám bude stačit pečicí papír, na větší můžeme použít papír hedvábný (střihový).
  • Jako šablonu si vezmeme talířek. Necháme ho dítě obkreslit.  Pro předškolní děti je obkreslování podle pevného předmětu obzvláště fascinující. Pevná hrana misky či talířku vede tužku a dává kreslící ruce oporu a jistotu v tahu. Zároveň je to takové malé kouzlo, když pak dítě nadzvedne talíř a vidí obkreslený kruh.
  • Připravíme si nastříhané proužky papíru, které budou představovat větvičky. Pozorujeme s dětmi tvar skutečných větví a pomocí proužků si ukazujeme, jak můžeme tvořit větev.
  • Proužky papíru můžeme zkracovat trháním nebo stříháním.
  • Lepidlo nanášíme na proužky papíru a pak je přikládáme na podklad.
  • Po nalepení větviček začneme s “rozkvétáním.”
  • Pracujeme buď s růžovými a bílými papíry nebo s temperovou barvou. V případě papírové varianty lepíme  předstříhané okvětní lístky nebo necháme děti vytvořit vlastní.
  • Pokud si chceme vyzkoušet práci s barvou, připravíme si růžovou a bílou temperovou barvu a houbičku na nádobí. Houbičku zastřihneme do tvaru okvětního lístku. Připravíme si barvu. Vyzkoušíme si tisk barvou na jiném papíře. V případě potřeby barvu naředíme. Tiskneme houbičkou na obraz.
  • Obě techniky můžeme zkombinovat.
  • Nakonec se musíte rozhodnout, zda obraz takto ponecháte nebo mu přidáte ještě jednu vrstvu - přelepíte ho ještě jedním stejně velkým kruhem papíru. Přelepením se vám celý obraz jakoby “zamlží” - barvy nejsou tak kontrastní, ale zároveň se zpevní. Sami si vyzkoušejte, co vám více vyhovuje.

Role průvodce v průběhu tvorby

  • Děti inspirujeme skutečným tvarem větve, ale ve finále jim ponecháme svobodu v tom, jak budou obraz tvořit. I kdyby na sebe jednotlivé větvičky nenavazovaly, necháme to tak.
  • Najdeme si oboustranně vyhovující formu spolupráce. V průběhu tvůrčího procesu je řada dílčích aktivit, na kterých se můžeme společně podílet. Snažte se dítě zapojit, hledejte způsob, jak si aktivitu spolu užít. Jeden může proužky natírat lepidlem, druhý je umísťovat na papír atd.
  • Vytvořte si svůj vlastní obraz. Dva průhledy vytvořené stejnou technikou se budou v interiéru krásně doplňovat.

Archivace a instalace

Obraz magnolií bude nejlépe vypadat proti světlu. Proto jej nainstalujte do okna. Můžete jej přilepit izolepou nebo washi páskou přímo na sklo.

Varianty:

Nemusíte tvořit magnolie, podobným způsobem vyniknou náměty jako zlatý déšť nebo jeřabiny na podzim.